محلى گرايى و طائفه گرايى به همراه عقب ماندگى عمومى اجتماعى-فرهنگى-سياسى خلق ترك در ايران باعث شده است كه هم بين زيرگروههاى خلق ترك ساكن در هر كدام از استانها از سويى و هم بين كل جامعه ترك زبان هر كدام از استانها با ديگر نواحى ترك نشين و تركان ايران و بويژه آذربايجان –كه نياخاك مشترك همه خلق ترك در سراسر ايران است- هيچ گونه روابط انسانى٬ اجتماعى٬ فرهنگى و ادبى قابل ملاحظه و فعالى وجود نداشته باشد. البته عدم ايجاد و يا رشد كافى هويت ملى فراگير بين زيرگروههاى خلق ترك٬ شكل نگرفتن و يا ضعيف بودن ادراك و حس تعلق آنها به يك خلق و ملت واحد ترك و گذران عمر در تجريد٬ انزوا و بىخبرى مطلقشان از يكديگر٬ به علاوه نبود كوچكترين تعصب ملى تركى در بسيارى از آنها٬ (بر خلاف گروههاى كرد زبان ايران و حتى منطقه) از مشكلات خلق ترك در سراسر ايران است كه در گروههاى ترك ساكن در استان فارس نيز ديده مىشود.

مطلب بالا را از وبلاگ سوزوموزبا مدیریت آقای مهران بهاری که چندی قبل برای ما فرستاده اند در اینجا مینویسم و از ایشان به خاطر مطالب جالبشان چه در وبلاگ و چه نظراتشان در خصوص وبلاگم تشکر میکنم .به اميد پايداری  تمام ترکهای ايران زمين.

/ 10 نظر / 14 بازدید
سیامک

سلام دوست عزيز. با آرزوی موفقيت.

محمود

سلام ... خسته نباشی !!! دائی من يک از همقطاران خسرو خان قشقائی بوده و خاطرات زيادی از او داره و هميشه برامون نقل ميکنه . اونم با مرحوم خسروخان دستگير شد ولی تبرئه شد . و موقعی که خسروخان از خارج اومد از جنوب که گذشت غوغائی به پا شد ... قيامتی بود ... خدا بيامرزدش

مهران بهارى

از نخستين منابع تاريخى كه باره ابيوردىها به عنوان گروهى قومى نام برده مىشود اثر دوپره به نام Dupre, Voyage en Perse, fait dans les annees 1808,1807 et 1809 , Paris, 1819. است. وى در باره ابيوردىها چنين مىگويد: "در فارس ساكن اند٬ تقريبا ٥٠٠٠ نفرند". پس از آن اثر ليدى شل به سال ١٨٥٦مىباشد.Lady Sheil, glimpses of life and manners in Persia, London, 1856, او در قسمت طوائف منطقه فارس در باره ابول وردي ها چنين مىگويد: "به تجارت مشغول اند. جمعيتشان حدود ٣٠٠٠ چادر است". طبق روايات خود ابيوردىها٬ اجدادشان در دوره نادر شاه افشار [موسس دولت تركى-آذربايجانى افشار] از كلات ابيورد دره گز در شمال خراسان توسط داماد وى به استان امروزى فارس [در فارسستان] كوچانيده شده اند. باز طبق روايات ابيوردىها٬ خان قشقائى ملك منصور٬ از اين شخص گردآورى ديوان شاعر تركمن مختوم قلى را خواهش نموده است. او نيز علاوه بر آن٬ ديوان ماذون را هم ترتيب داده و كتابى نيز در تاريخ قشقائى تاليف و به وى تقديم كرده است.

مهران بهارى

تركهاى ابيوردي يا بولوردي٬ در شرق شيراز٬ در غرب كازرون٬ در شمال تا نواحى جنوبى آباده٬ در مثلثى تكيه داده به راه شيراز -اصفهان پخشند. علاوه بر اين٬ گروههاى پراكنده تركهاى ابيوردى در جنوب غربى شيراز٬ در جنوب شرقى كازرون بين كشكولىها (به گويش خودشان اژدهاكش=اژدها اؤلدوره ن) و در جنوب شرق آن بين شش بلوكىها (به گويش خودشان شيش بايلى=شيش باغلى)٬ بين دره شورىها و در شمال شرق كازرون بين امله ها-عمله ها از قشقايىها٬ هم به شكل گروههايى مستقل يافت مىشوند. به غير از مثلث فوق٬ در شمال غربى شيراز حدود ٣٠٠٠ نفر٬ در دهات و روستاها با حفظ وابستگى طائفه اى ٣٠٠٠ تن و در ميان قشقائيها حدود ٢٠-١٥ هزار نفر ابيوردى زندگى مىنموده اند. در ميان [اتحاديه طوائف تركى] قشقائىها به تقريب ده درصد از هر كدام از كشكولىها و دره شورىها و پانزده در صد از هر كدام از امله و شش بلوكىها را تركان ابيوردى تشكيل مىدهند. گروهى از تركهاى ابيوردى كه در محله هاى شمال شرقى شيراز ساكنند٬ داراى پيوندهاى طائفه اى با تركهاى "بهارلو" و "نفر" از اتحاديه طوائف تركى خمسه [بئش اويماق] كه در خارج شيراز و در همان استقامت ساكن مىباشند.

امید مصطفوی

سلام من سايت شما را ديدم ضمن خسته نباشید انشاالله بتوانیم با هم همکاری کنیم

**a m i n**

سلام کیشی... نیجه یی.. بابا ای ول وبلاگوی پس دیل اگر سدی باشاردام بلی ایچه بیر قالب طراحی ادم... راستی فیروزآبادایشاغویایوز؟حتما منه بیر باش وور.

Jahan

دوست گرامی خسرو قشقائی و بویژه ناصر قشقائی نه تنها مقاومتی در مقابل جمهوری اسلامی نشان ندادند بلکه در اوایل خود نمایندگی همین حکومت پلید را هم داشتن و در آخر نیز با برگ امان نامه و اعتماد به حاکمیت کثیف اسلامی خود را به دست این حکومت سپردند که متاسفانه خسرو را اعدام نمودند . اینان با احترامی که پس از همکاری با دولت ملی مصدق وتحمل ۲۵ سال تبعید برای خود در نزد افراد شرافتمند ایلی کسب کرده بودند با کنار امدن با خوانین همدست ساواک و رژیم ملایان خود مانعی در مقابل مبارزان راستین و سمبل واقعی شرافت قشقائی و ایرانی زنده یاد الله قلی جهانگیری و همرزمانش بودند.

صابر

به جهان آقای الله قلی تا سال ۱۳۶۰ با رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی همکاری می کرد او هم مانند ناصر و خسرو خان بود

محمود

آقای جهان شما از منطقه هیچ اطلاعی ندارید خسرو خان در درگیری که با سپاه پاسداران در کوه دنا داشت بیش از ۱۰۰ نفر از پاسداران کشته شدند . و چندین درگیری دیگری داشت او بزرگترین نیرو را در منطقه داشت. من خسرو خان را یک انقلابی نمی دانم مبارزات او بر علیه رژیم به خاطر قدرت بود . و همچنین همکاری الله قلی با رژیم کثیف جمهوری اسلامی را هم قبول ندارم اینها چون پایگاهی در بین زحمتکشان قشقایی نداشتند و تاکتیک درستی بر علیه رژیم اتخاذ نکرده بودند و پایگاهی در بین مردم نداشتند رژیم جنایتکار توانست از بین ببرد .

رحمان

آقای جهان این زنده یاد شما الله قلی چه خدمتی کرد . آیا هر کسی کشته بشود دلیل بر انقلابی بودن آن است . خود الله قلی هم تا سال ۱۳۶۰ همکاری با رژیم داشت . و از رژیم حمایت می کرد نامه قربانت شوم به خمینی می نوشت . الله قلی یک روز با خوانین و عمده مالکان بود یک روز با رژیم و حتی با توده ایها و اکثریی های خائن هم همکاری کرد و بعد هم به مجاهدین پیوست . چند نفر نا آگاه و انسان صادق که گول خورده بودند و فکر میکردند که الله قلی طرفدار زحمتکشان است با الله قلی رفته بودند دلیل بر این نیست که الله قلی پایگاهی در بین مردم داشته باشد . زنده یاد شما به اندازه کافی خیانت کرد . آقای جهان جوانان . زحمتکشان قشقایی آگاه هستند به همین خاطر بود دنبال الله قلی نرفتند